Vooraf dacht ik bij zo’n teamtraining, wat ga je eraan hebben? Ik weet altijd wel dat ik zelf altijd iets haal uit trainingen, het team is denk ik wat meer afwachtend, van “we zien wel” en “daar gaan we weer…”, dus ik vroeg me af: “gaat het hen iets opleveren?”
Tijdens de training werd het praktisch. Het inzicht, de feitelijke handvaten. Ik dacht gelijk: dat is toe te passen, dat ga ik gelijk in de praktijk brengen. Dat was voor mij heel helpend. Ik probeer dezelfde week nog ergens op terug te komen. En dan geef ik er ook een praktijkvoorbeeld bij. Je werkt veel minder uit een gevoel, maar haalt daadwerkelijk een feitelijk moment terug. Dat heeft echt wel geholpen voor mij.
Ik zie dat collega’s elkaar nu vaker aanspreken, en dat ik zelf ook bewuster een stapje terug heb gedaan. Ik leg de verantwoordelijkheid bij hen neer. Het is fijn, dat het ook niet te lang blijft liggen, waardoor het allemaal gevoelens en aannames worden, maar dat het praktisch wordt. Je ziet dat mensen er minder omheen kunnen en veel eerder zijn van “oh ja, dat moment, klopt!”. Het is minder op de persoon, dan komt het ook beter aan, de strijd is verminderd.
Deze training is vooral handig voor teams die op elkaar moeten kunnen vertrouwen om hun werk goed te doen – die echt van elkaar afhankelijk zijn om de doelgroep goed te bedienen. Voor dat soort teams zou ik deze training zeker aanbevelen. Maar ook voor teams waar achteraf veel gekonkeld wordt, waar mensen elkaar niet rechtstreeks durven aanspreken.
Wat ik vooral fijn vond aan de training was het inzicht dat het geeft, en de concrete handvatten die het heel praktisch maken. Dat je na de training denkt: “Dat ga ik meteen in de praktijk brengen!”