WOOP-methode

WOOP als de methode voor gedragsverandering!

Op de eerste zaterdagochtend van januari zag ik ze komen dit jaar, zo’n horde mensen in felle hardloopkleding, splinternieuwe schoenen en onder begeleiding van een coach. Ze hebben er zin in! Er wordt gerend en de diverse groep van zo’n 30 mensen heeft het wel wat zwaar, maar ze hebben een grijns op hun gezicht. Ze zijn aan de slag met hun voornemen van dit jaar!

Maar begin februari op een koude en de eerste natte zaterdag, rond dezelfde tijd zie je ze weer komen, dezelfde groep, maar flink uitgedund, van de 30 die vol goede moet begonnen zijn konden er opeens 22 niet…

Waarom mislukken de meeste voornemens die mensen met nieuwjaar maken? Maar niet alleen dan. Ook in trainingen merken we het. Waarom gebeurt het zo vaak na een training of feedbacksessie de voornemens die mensen daar doen zich niet vertalen naar de praktijk op de werkvloer?

Gedragsverandering is niet makkelijk. Het is vaak niet moeilijk om een mooie wens te bedenken of om te denken in het ideale scenario. En vaak ben je dan vanzelf aan het denken over wat dit droomscenario voor impact op je leven of werk zal hebben. De verleiding is groot om daar te stoppen. Lekker in de droom blijven hangen en het nooit echt concreet maken. Sommige mensen halen de volgende stap nog en beginnen na te denken over de mogelijke obstakels. Maar dat is dan vaak waar het stopt. Om de kans op feitelijke gedragsverandering te vergroten moeten we aan de slag met een methode die echt werkt.

Gelukkig is die er. Sterker nog, ik kan geen methode bedenken met sterkere wetenschappelijke onderbouwing dan de methode van Prof. Dr. Gabriëlle Oettingen. De methode die ze door jaren onderzoek met bescheidenheid de ‘WOOP-methode’ heeft genoemd.

In de WOOP-methode schrijft ze een stappenplan voor gedragsverandering. Elke stap leidt je naar de volgende stap en eindigt met concrete acties die je aan gaan zetten tot die gedragsverandering in de praktijk.


WOOP, is een acroniem voor de vier stappen van gedragsverandering en staat voor: Wens, Opbrengst, Obstakels en als laatste Plan.

  • Wens

    De wens is de eerste stap en wordt soms wel eens de wondervraag genoemd. Stel dat alles mogelijk is hoe zou jouw ideale situatie er dan uit zien? Neem de tijd om dit echt sterk in te denken. Maak het visueel, maak het specifiek, maak het iets moois waar jij je kostbare energie en aandacht in wilt gaan steken.

  • Opbrengst

    Vanuit de wens gaan we het praktischer maken. Als deze ideale situatie werkelijkheid zou zijn wat zou dat voor je betekenen. Wat betekent dat voor je werk? Voor je privéleven? Wat zou het opleveren voor de mensen om je heen? Wat betekent dat voor je carrière? Denk eens in hoe het je leven zou kunnen veranderen. Je gaat deze lijst met mooie gedachten nodig hebben voor de volgende stap.

  • Obstakels

    De derde stap is een lijst maken met alle mogelijke obstakels die je in de weg zouden kunnen staan om deze wens en de bijbehorende opbrengsten te behalen. Maak deze lijst zo compleet als mogelijk. Denk aan de aandacht, de tijd, de offers, de investeringen, het sociaal kapitaal besteed moeten worden. Misschien heb je wel tegenzin te overwinnen. Of heb je nieuwe vaardigheden of kennis te verwerven. Schrijf al deze obstakels op. Verlies de moed niet, je bent al over de helft!

  • Plan

    De laatste stap is het maken van een plan. Voor elk obstakel gaan we een plan maken. En voor dit plan hebben we een specifieke formule die ons gaat helpen om de plannen concreet te maken. Elk plan maken we een als-dan-plan van. Als [obstakel], dan [actie]. Deze maken we voor elk obstakel totdat we concrete acties hebben voor alle obstakels die we hebben bedacht.

Als je tot hier bent gekomen dan kunnen er twee dingen zijn gebeurd. Of je hebt voor alle obstakels een plan met een concrete actie bedacht en je kunt met dit actieplan aan de slag met gedragsverandering. Of er zijn een aantal obstakels blijven staan, dan wel omdat je er geen plan voor kon bedenken of omdat je het plan niet zag zitten of niet de moeite waard vond.

WOOP-methode

Dat laatste is helemaal niet zo vreemd. Je moet bedenken dat je tijd en je aandacht schaars zijn. Niet alles in de wereld hoe goed en hoe mooi ook kan je prioriteitenlijst halen. Het zou goed kunnen dat sommige wensen mooie wensen zijn maar dat de weg ernaartoe voor jou het doel niet waard is. Dan heb je iets te doen. Stel je wens bij om het haalbaarder te maken. Ga op zoek naar de wens die toch vergelijkbare opbrengsten heeft waarvan je het wel ziet zitten om alle obstakels te overwinnen. Je zou kunnen denken dat deze WOOP nu zinloos was maar integendeel. Deze WOOP heeft jou in een vroeg proces helpen voorkomen dat je ging werken aan een wens die je bij nader inzien toch niet de moeite waard vond. En daarmee heeft deze methode voor gedragsverandering je zowel tijd en frustratie bespaard.

Als je alle stappen volgt, heb je uiteindelijk een concreet plan en een route gemaakt om je gedragsverandering te bereiken. In deze plannen kan staan om te blijven werken aan het vinden van de route. Maar hoe dan ook kan je nu concreet achter je wens aan!

Er is geen model voor gedragsverandering dat een sterkere wetenschappelijke onderbouwing heeft. Wij hopen ook dat je hier mee aan de slag kunt om jouw leven in je eigen hand te nemen. Meer weten of leren hoe je dit toepast in jouw team? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over wat wij in een training voor jullie kunnen betekenen.

Voor deze fantastische methode moeten we onze dank uitten aan aan Prof. Dr. Gabriëlle Oettingen en haar fantastische team. Wist je trouwens dat, ook al zouden de titels Prof. Dr. voor iedereen genoeg moeten zijn dat Oettingen naast Amerikaanse onderzoekster ook een duitse prinses is?

Meer weten over de WOOP-methode en het achterliggende onderzoek? Ga dan naar woopmylife.org. Heb je een team dat actief is in de zorg neem dan contact met ons op via zorgteamtraining.nl. Werk je juist in het onderwijs, kijk dan op schoolteamtraining.nl

Laat ons weten wat jouw ervaringen met WOOP zijn in de opmerkingen sectie hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *