Teamtraining voor de beste zorg
  • Teamtraining
    • Beter samenwerken
    • Open communicatie
    • Groeien in Verantwoordelijkheid
    • Teamtraining in het onderwijs
  • Over ons
  • Ervaringen
  • Artikelen
  • Contact
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu

5 tips om betere vragen te stellen

in Tips

vragen stellenTerwijl we het belang van goede vragen kennen, is het vaak deze daadwerkelijk te formuleren en te stellen. Het stellen van de juiste vragen en het luisteren naar het antwoord is een sleutel in het begrijpen van je cliënt, je kinderen en je collega’s.

Door vragen die je niet of verkeerd stelt, mis je kansen: dat mooie verhaal van je kind of het aangrijpende verhaal van de cliënt. Je mist de feedback die je had kunnen krijgen of je krijgt de verkeerde informatie.

Weet wat je wilt

Om de juiste vraag te stellen is belangrijk eerst te weten wat je wilt:

  • Wil ik een weloverwogen redenatie horen?
  • Wil ik horen wat er feitelijk gebeurt is?
  • Of wil ik een advies van een collega?

Oefenen met vragen stellen…

Vragen stellen is een vaardigheid die oefening vereist en leer je niet door middel van een paar trucjes. Wel wil ik je een paar technieken meegeven die mij helpen bij het ontwikkelen van deze vaardigheid.

1. Stel geen gesloten vragen

Waar gesloten vragen vaak met een werkwoord beginnen, starten open vragen met ‘wat’, ‘wie’, ‘hoe’, ‘waarom’ etc.

Gesloten vragen gaan uit van een zwart-wit situatie. De meeste situaties die we tegen komen hebben meer kleur. Gesloten vragen zorgen dat je een zwart-wit antwoord krijgt van een verhaal met mee kleur. Open vragen stellen helpt om informatie te krijgen die je nog niet wist of niet had kunnen verwachten.

2. Vraag door

Probeer altijd door te vragen. Zo krijg je ook de informatie die mensen niet op het puntje van hun tong hebben liggen.

3. Gebruik de kracht van de stilte

Doorvragen helpt om de ander na te laten denken. Geef hem of haar daar ook de ruimte voor. We hebben vaak de neiging om de ruimte op te vullen. Laat dit aan de ander over, vaak krijg je dan de informatie die je graag wilt.

4. Laat de ander uitspreken

Geef de ander de ruimte om te vertellen, ook als dat niet gelijk de kant op gaat die je wilt. Juist als ik denk dat wat iemand vertelt niet de informatie geeft die ik nodig heb, geeft dat vaak een interessante wending. Mensen vertellen het niet voor niets. Laat de ander uitspreken en luister. Als de ander uitgesproken is, kun doorvragen en met je vraag de ander weer mee terug meenemen, in de richting die je wilt.

Wees nieuwsgierig naar het antwoord en laat dat ook blijken aan de ander, moedig aan om door te vertellen.

Mochten mensen echt niet ophouden met praten, dan zou je voorzichtig kunnen onderbreken met iets als ‘sorry dat ik je in de reden val, maar ik wil even zeker weten dat ik je begrijp’. Daarna kun je de boodschap samenvatten en een vervolgvraag stellen.

5. Houdt je vraag neutraal en stel ‘m kort en duidelijkheid

  • Neutraal: houdt je mening uit de vraag en stel deze zo neutraal mogelijk
  • Kort en duidelijk: onduidelijke lange vragen leiden vaak tot onduidelijke lange antwoorden

Tot slot, vragen stellen is een vaardigheid, ik ben geen perfecte vragensteller, maar ik ben wel beter geworden en ik wil nog beter worden, want als je mooie antwoorden wilt, dan helpt het om goede vragen te stellen.

Mocht je een reactie willen achterlaten, dan ben ik benieuwd, wat is jouw tip over dit onderwerp?

Tags: Begrip, Erkenning, Ontwikkeling, Vertrouwen, Vragen
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.zorgteamtraining.nl/wp-content/uploads/2013/11/Vragen-stellen1.png 419 195 Jan van Baardewijk https://www.zorgteamtraining.nl/wp-content/uploads/zorgteam-training-normaal-1.png Jan van Baardewijk2013-11-01 08:49:512015-04-07 10:59:515 tips om betere vragen te stellen
Misschien ook iets voor u
Werkvorm Ongeschreven regels
Vertrouwen Waarom we het woord vertrouwen minder moeten gebruiken
Werkvorm bevriezingsverschijnselen Werkvorm bevriezingsverschijnselen
Werkvorm: Droomreisje Werkvorm: Droomreisje
Werkvorm Blinde Kelner Werkvorm Kennismaken
Werkvorm Blinde Kelner Werkvorm: Vierkant touw
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave

Recente berichten

  • Zo werkt het DISC Profiel
  • Met deze methode krijg je je gedragsverandering echt voor elkaar
  • Dit moet je weten over growth en fixed mindset voor je een compliment geeft
  • Zo werkt besluitvorming: effectief én samen
  • Kennismakers, 7 keer je collega’s beter leren kennen
Search Search

Categorieën

  • Initiatieven
  • Modellen
  • Onderzoeken
  • Tips
  • Voorbeelden
  • Werkvormen

Meer weten of een offerte aanvragen?

Volg een handmatig toegevoegde link
06 4047 7848 06 4047 7848

06 4047 7848

Bereikbaar tussen de trainingen door, als ik niet opneem bel ik je terug

Volg een handmatig toegevoegde link
jan@zorgteamtraining.nl jan@zorgteamtraining.nl

jan@zorgteamtraining.nl

Stuur een bericht of vraag om een offerte zonder dat je ergens aan vast zit

We geloven dat het altijd nog een beetje beter kan

 
Link naar: Zorg zonder Regels – een experiment bij de Hoven Link naar: Zorg zonder Regels – een experiment bij de Hoven Zorg zonder Regels – een experiment bij de Hoven Link naar: Werkvorm Ongeschreven regels Link naar: Werkvorm Ongeschreven regels Werkvorm Ongeschreven regels
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde